مطابق آیات قرآن که می فرماید:أفمن یهدی إلی الحق أحق أن یتبع أمن لایهدی إلاأن یهدی(یونس:35) وآیه هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون (زمر:9) بنابراین روشن است درقرآن مساله برتری وتقدیم افضل برفاضل واعلم برعالم ثابت شده است.
درکتب اهل سنت نیزروایات زیادی دراین زمینه آمده است ابن عباس ازپیامبر نقل می کند"اگر کسی خلیفه مسلمین شودوشخص دیگری آگاهی بیشتری به کتاب وسنت خدا داشته باشدچنین فردی به خدا ورسول وهمه مسلمانها خیانت کرده است"(تاریخ مدینه دمشق 53/ 256وکنزالعمال16/88 )
ونیزدرکتب اهل سنت آمده" شرط اول حاکم این است که عالم ومجتهد به اصول وفروع دین باشدتابتواندامور دینی راانجام دهد"(شرح المواقف8/349)ونیزباتوجه به اینکه ام المومنین عایشه می گوید"علی عالم ترین مردم به سنت پیامبراست"(تاریخ کبیربخاری2/255تاریخ مدینه دمشق42/405)ونیز عمربارها گفت"اگرعلی نبود من هلاک می شدم خدایا هیچ مشکلی برای من پیش نیاورکه علی درکنار من نباشد"(مناقب خوارزمی 97/98وانساب اشرف99/29)ونیزنووی ازدانشمندان بزرگ اهل سنت می گوید"برای ما ثابت شده که تمام صحابه درمشکلات علمی خود به علی رجوع می کردندولی مایک مورد نداریم علی به دیگرصحابه رجوع کرده باشد"(تهذیب الاسماواللغات/317)پس شکی نیست که علی درزمینه علم وآگاهی افضل ترین صحابه بوده است.
درزمینه شجاعت نیزآمده است که عمرمی گوید"به خدا سوگند اگرشمشیر علی نبودپرچم اسلام برافراشته نمی شد"(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید12/86)ونیزآمده که علی دربیشترجنگها بوده وبارهازخمی شده درحالی که دیگرصحابه فرارمی کردند"تاریخ طبری2/518المغازی1/240
ونیزدرزمینه سبقت درایمان آمده که پیامبرفرمودند"علی اولین شخصی است که به من ایمان آورد(معجم الکبیر20/230مجمع الزواید9/114
ونیزدرمورد زهدوبی آلایشی نیزپیامبرفرمودند"یا علی خداوند محبوبترین زینت را که زهداست به توداده است"(شرح الاخبار1/435
وهرفضیلت وشاخصه ای که اهل سنت برای امام وخلیفه درنظر می گیرند فقط درامیرالمومنین علی وجودداردبنا براین اگرهیچ آیه وروایتی درزمینه ولایت حضرت علی وجود نداشته باشدوبه عقل ووجدان اکتفا کنیم می بینیم جز علی کسی برازنده خلافت نیست.
وحالا یک سوال اساسی وجوددارد که چرا این حقیقت آشکارکتمان می شود؟......................